Кризата с чипове изглежда преодоляна, но разкри други проблеми

Включително огромната зависимост на бранша от само няколко имена

Мартин Дешев,
чипове полупроводници

iStock

А втомобилният сектор наскоро се сблъска с тежък, политически предизвикан шок във веригата за доставки, съсредоточен около нидерландския производител на чипове Nexperia. Кризата, която заплашваше да спре производството на автомобили в световен мащаб, беше предизвикана от ескалиращ търговски спор, но беше временно потушена от търговско споразумение между САЩ и Китай, отбелязва CNN. Въпреки че непосредствената заплаха отшумя, случаят разкри фундаментални уязвимости, с които големите автомобилни компании трябва да се справят, за да осигурят бъдещето си.

Кризата започна, когато нидерландското правителство пое контрола над Nexperia от китайската компания-майка Wingtech Technology. То се позовава на опасения за националната сигурност относно потенциалния трансфер на критични европейски технологии. Пекин отвърна бързо през октомври, като забрани износа на готови чипове на Nexperia от китайските си заводи – жизненоважен проблем, тъй като приблизително 70% от произведените в Европа чипове на Nexperia се правят в Китай преди глобалното им разпространение.

Чиповете, произвеждани от Nexperia, не са усъвършенстваните, авангардни микропроцесори, които често попадат в заглавията, а по-скоро традиционни полупроводници – устройства, диоди и транзистори – които са повсеместни в автомобилните системи. Те контролират всичко - от ABS и електрически прозорци до въздушни възглавници.

Автомобилните производители, включително Volkswagen, BMW и Nissan, бързо изразходваха резервните си запаси и предупредиха, че са „на дни“ от спиране на производството. Honda вече беше спряла производството в завода си в Мексико. Ситуацията показа, че дори най-малките и най-евтини компоненти могат да завладеят индустрия за няколко трилиона долара.

Дипломатически пробив беше постигнат след среща на върха между президента на САЩ Доналд Тръмп и китайския президент Си Дзинпин. Като част от по-широко търговско споразумение, което включваше и отлагане на заплашеното 100% мито от страна на САЩ и премахване на ограниченията за износ на редкоземни минерали от Китай, Пекин обяви, че ще позволи на компаниите да кандидатстват за освобождаване от забраната за износ на Nexperia.

Този ход проправи пътя за възобновяване на потока на чипове Nexperia към световните пазари и предотврати катастрофално замразяване на производството, напомнящо за недостига на чипове през 2021 г. Споразумението осигури незабавно облекчение, но не реши фундаментално основните политически конфликти или структурната слабост на веригата за доставки.

Според колумниста на Bloomberg Opinion Лиъм Денинг, кризата с Nexperia е нещо повече от недостиг на чипове – тя е сигнал за това какво не е наред със съвременното автомобилостроене. Той твърди, че напрежението между правителствата, акционерите и потребителите достига сеизмични размери. Вместо просто да управляват запасите, автомобилните производители може да се наложи да преосмислят начина, по който структурират цялата си работна сила, веригите за доставки и индустриалното си присъствие.

Сагата Nexperia служи като сурово предупреждение за автомобилния свят, подчертавайки три критични смущения, които индустрията вече не може да игнорира. Кризата доказа, че глобализираната верига за доставки „точно навреме“ вече е геополитическо оръжие.

Действията на Нидерландия, последвани от ответните мерки на Китай, превърнаха проблема с корпоративното управление в системна заплаха за световното автомобилно производство. Бъдещата стабилност на доставките сега зависи не само от търговската ефективност, но и от дипломатическите отношения между големите световни сили.

Това не беше недостиг на суров капацитет, а пречка, наложена на нишов доставчик на основни части с голям обем. Това разкри опасността дори немодерните компоненти да бъдат концентрирани в едно-единствено, политически уязвимо място. Автомобилните производители сега трябва да се справят с липсата на видимост дълбоко в своите мрежи от доставчици от второ и трето ниво, където се намират тези повсеместни и често произвеждани от един източник части.

Зависимостта на автомобилната индустрия от тези чипове, макар и критична, е малка част от общия пазар на полупроводници. В бъдеще автомобилният сектор все повече се конкурира с огромни центрове за данни и компании за изкуствен интелект за производствен капацитет на чипове, особено за управление на захранването и усъвършенствани логически чипове.

Големите автомобилни компании трябва да трансформират стратегията си за поръчки от това да бъдат просто клиент до стратегически партньор с производителите на чипове. Така ще могат да си осигурят специални производствени линии, вместо да бъдат второстепенна мисъл в по-широката технологична надпревара. Лесно да се каже, но много по-трудно да се направи.

коли автомобили чипове технологии производство